Användningen av sociala nätverk fortsätter att öka. 77 procent av internetanvändarna i Sverige använder sociala nätverk*. Så det är klart att du ska finnas där. Men halvhjärtade satsningar fungerar inte idag. Så hur gör du för att växla upp ditt företags sociala närvaro?
Vi har träffat Felicia Holte, expert på sociala medier och creative director på SocialView. De hjälper företag som Skånemejerier, Lindahls Kvarg och O’Learys att synas i sociala medier. Alla som jobbar på SocialView är så kallade millennials och uppväxta med ”ingen reklam tack” på brevlådorna. Reklamtröttheten har tvingat fram nya sätt att kommunicera och där fyller sociala medier en stor funktion.
Hej Felicia! Vad är grunden till att lyckas på sociala medier?
– Det är en fråga som vi får väldigt ofta och svaret är glasklart: Du måste vara redo att satsa. För att lyckas måste du förstå dig på kraften med sociala medier och dagens nya marknadsföring. En annan aspekt är att få med alla på tåget. Sociala medier är inte ett enmansjobb.
– Man ska veta att sociala medier har gått från att ha varit ett helt vanligt skyltfönster till en betalkanal. Det gäller att vara ytterst medveten om hur du disponerar och optimerar din investering smart för att ta dig ikapp konkurrenterna och bli top of mind.
Hur viktig är strategin anser du?
– Helt avgörande. Allt börjar med en väl utformad strategi och tydliga målsättningar. Först därefter skapas innehåll utefter strategin som tilltalar just din målgrupp. Du måste lära känna målgruppen och potentiella målgrupper – var finns de, hur beter de sig och hur når du dem imorgon? Du behöver ständigt analysera ditt arbete. Sociala medier ser annorlunda ut för varje dag som går och det gäller att hänga med för att sticka ut.
Hur vet man var man ska synas?
– Det handlar egentligen inte om var du ska synas utan vem du vill synas för. Återigen måste ditt arbete börja i andra änden med vem som är din målgrupp för att du sen ska kunna analysera var din målgrupp faktiskt befinner sig. Du måste också titta på vad som intresserar just den målgruppen på respektive kanal. Lägg inte enorma resurser på att försöka nå ALLA, börja istället med punktinsatser för att sedan hitta rätt plattform för just ditt varumärke.
Vilket är det vanligaste misstagen som företag gör på sociala medier tycker du?
– Det absolut vanligaste misstaget är att inte tilldela tillräckliga resurser för att få ut önskat resultat. Möjligheterna med marknadsföring i sociala medier är betydligt större än vad många företag tror. Därför behövs det dedikerade experter med budget avsatta för sociala medier. Det räcker inte att publicera så kallade inlägg utan någon som helst annonsbudget och uppföljningsmetod för att uppnå optimala resultat.
– Ett annat vanligt misstag är att inte tänka utifrån mottagarens perspektiv. Fundera ett extra varv: Vad är det konsumenten verkligen vill se? Kanske är det inte era nya kollegor eller årets säljresultat utan snarare vad konsumenten tjänar på att följa just ditt företag. Företag glömmer ofta bort vad användare i sociala medier faktiskt vill konsumera. De lägger alldeles för mycket fokus och resurser på onödigt innehåll som i slutändan inte ger något resultat, avslutar Felicia Holte på SocialView.
Vill du bli bättre på social media?
Här är SocialViews Felicia Holtes fem bästa tips:
- Tänk igenom din satsning – Har ni rätt kompetens?
- Läs på – Har du verkligen koll på hur det verkligen fungerar?
- Lär känna din målgrupp – Vad vill de se, känna och göra?
- Analysera och följ ständigt upp din satsning – Får du verkligen optimal spridning av ditt budskap?
- Ha is i magen och var inte för ivrig, resultat tar tid – även i sociala medier.
Kom igång med din strategi för sociala medier
- En strategi måste innehålla ett tydligt mål. Som nybörjare kommer satsningen aldrig flyga om du är för ivrig och har tio olika på samma gång. Ha is i magen.
- Hur når du ditt mål? Vad är ditt budskap? Hur ska du utforma ditt budskap? Vem ska du nå med budskapet? Vad vill du att mottagaren ska se, känna och göra? Vad blir konverteringen?
- Gör en tidsplan Baseras på målet. Bestäm också tillvägagångssätt och ta det sedan vidare till produktion och distribution.
Foto: Linus Sandvide
Källa: ISS rapport ”Svenskarna och internet 2016”.