En hållbarhetsredovisning handlar om vilken påverkan en organisation har på omvärlden. I redovisningen beskriver företag, myndigheter och organisationer öppet sina ambitioner och sitt arbete med att bidra till en långsiktig hållbar utveckling. Innehållet ska belysa både positiva och negativa effekter av verksamheten. Förutom att driva hållbarhetsfrågor framåt gör rapporten det lättare att värdera företag utifrån ett helhetsperspektiv och inte enbart utifrån ekonomiska resultat.
Hållbarhetslagen har funnits sedan 2016 och berör ungefär 2 000 svenska företag. Endast större företag med över 250 anställda, ett resultat på mer än 175 miljoner eller nettoomsättning över 350 miljoner är tvingade att redovisa hur de arbetar för en långsiktigt hållbar utveckling. Men läs vidare. Det finns flera fördelar med att göra en hållbarhetsrapport även om lagen inte kräver det.
Affärsnytta som stärker varumärket
Att kommunicera hållbarhetsfrågor visar på transparens och inger förtroende för både interna och externa intressenter, exempelvis anställda, kunder och leverantörer.
– Det kan också underlätta vid framtida rekryteringar. För dagens studenter blir det allt viktigare att jobba på en meningsfull arbetsplats. Där är hållbarhet en viktig parameter, säger Markus Forster som är hållbarhetskonsult på Enact. Han fortsätter:
– En hållbarhetsredovisning blir också ett verktyg för att utveckla visioner och strategier. Du kan driva på det strategiska arbetet genom att år ett visa hur företaget presterar i termer av hållbarhet idag. Det blir då naturligt att sätta mål för nästa redovisning och därmed sätta igång en rad interna processer för arbetet med området.
Givetvis finns det företag vars verksamhet passar extra bra för en hållbarhetsredovisning. Men alla har faktiskt en påverkan på hållbar utveckling. Påverkan är själva nyckelbegreppet här. Tänk inte bara på företagets direkta gränser utan väg in kunder, leverantörer, produkter och tjänster i hela kedjan. Vilken typ av påverkan företaget har påverkar ambitionen. Av naturliga skäl är det skillnad på ett multinationellt företag som framställer bensin och ett litet tjänsteföretag med kunder enbart i Sverige.
Det här ska hållbarhetsredovisningen innehålla
Knäckfrågan i redovisningen är att fokusera på verksamhetens allra viktigaste frågor – alltså där man har störst påverkan. Berätta om de områden som är särskilt vassa, men också förbättringsområden. Energibesparingar, utveckling av nya produkter som sparar energi, nya rutiner och verktyg för medarbetarnöjdhet är klassiska exempel på områden som många företag lyfter fram som positiva. På förbättringsområdet kan frågor som rör mänskliga rättigheter i leverantörsleden, verksamheter på ”svåra” marknader och anti-korruption redovisas. Som stöd för redovisningen finns det olika ramverk som du kan följa som exempelvis Global Reporting Initiative (GRI).
Markus Forster menar att det inte behöver vara så komplicerat att göra en hållbarhetsredovisning. Första steget är att utgå från vad som är relevant för ditt företag att fokusera på.
– Gör en väsentlighetsanalys genom att identifiera vilka områden och mätetal som är relevanta för er organisation och era intressenter. Tänk på att sätta verksamheten i en kontext, ett sammanhang. Då blir det tydligare för läsaren varför du har valt att lyfta just de delar du tar upp.
Länge var det vanligast med separata hållbarhetsredovisningar. Men det blir allt mer förekommande med kombinerade redovisningar där hållbarhetsarbetet vävs samman med innehållet i årsredovisningen. Digital media med interaktiva möjligheter ökar också i omfattning. Andra gör sin hållbarhetsredovisning till en del av sin webbplats. Valet är ditt!
Fem råd som hjälper dig att komma igång:
- Se till att din redovisning inte bara blir en reklamprodukt. Du måste hitta en balans och vara transparent. Lyft inte bara det positiva utan belys även utmaningarna.
- Förankra internt och externt så att du verkligen redovisar frågor som är relevanta för verksamheten. Prata med människor som påverkar eller påverkas av verksamheten, med andra ord dina intressenter. På så sätt undviker du att rapporten blir en skrivbordsprodukt och du får hjälp att identifiera vilka frågor som är viktiga för er och era intressenter.
- Det finns många initiativ och ramverk att ta inspiration när det kommer till hur din redovisning ska se ut. Till exempel kan man koppla samman redovisningen med FN:s globala mål och visa på hur er verksamhet påverkar dem på mikronivå.
- Titta på vad konkurrenterna gör inom din egen bransch. Olika företag har kommit olika långt av naturliga skäl. Kopiera inte, men hämta inspiration så att du inte har missat något.