Vi vände oss till Markus Ekelund, vd på 2050 Consulting och specialist inom området. För Markus Ekelund är det en självklarhet att lönsamhet och miljönytta går hand i hand. Våren 2013 började man se effekterna av klimatfrågan i samhället på allvar. Det tog 2050 fasta på och när de startade konsultbolaget för att hjälpa kunder att skapa nya, lönsamma affärer som inte äventyrar jordens resurser.
På 2050 arbetar man också med opinionsbildning och lobbying. Det behövs nämligen en långsiktighet i de politiska besluten för att företag ska våga investera i hållbarhet. Dagens ryckighet, inte minst inom transportsektorn, försvårar investeringar eftersom spelreglerna ständigt ändras.
I Agenda 2030-delegationens slutbetänkande från tidigare i år, menar man att många aktörer inom näringslivet vill gå betydligt längre än politikerna, och efterlyser tuffare miljökrav.
– Allt fler företagare inser att hållbarhet är nyckeln till framtida välstånd och konkurrenskraft. Jag ser en stor vilja och ambition inom näringslivet medan politikerna går försiktigare fram. Företagen behöver få rätt förutsättningar från politiskt håll, säger Markus Ekelund.
Se upp med greenwashing
Ett skifte i synsätt och fokus är ett måste om företag ska ha kvar någon marknad att sälja sina tjänster och produkter till menar Markus Ekelund. Alla branscher kommer att påverkas. De politiska spelreglerna kan alltså vara en utmaning för bolagen, men hur ser möjligheterna ut?
– Ett större fokus på hållbarhet kan ge helt nya tjänster och produkter. Det kan leda till lönsamma affärer men också till sänkta kostnader genom exempelvis klokare resursförbrukning.
För den som börjar sin hållbarhetsresa gäller det att se upp med greenwashing, gröntvättning. Alltså när företag utger sig för att vara miljövänliga fastän de inte är det. Det kan handla om att företag gör miljösatsningar som ger blygsam effekt, samtidigt som de ägnar sig åt verksamheter som är betydligt mer miljöfarlig i andra delar av företaget.
Hur undviker man att arbetet stannar på en för alltför ytlig nivå?
– Arbetet måste grundas på en analys av var företagets största miljöpåverkan ligger. Ett tips är att göra en hållbarhetsredovisning, med fokus på väsentlighetsanalysen – även om ni inte tillhör de bolag som måste upprätta en sådan rapport enlig lag. Det kan bli en riktig ögonöppnare, säger Markus Ekelund.
Vanligaste fällan
Det finns en stor potential för lönsamma affärer kring FN:s globala hållbarhetsmål som många företagare i Sverige har missat. Ju tidigare man kommer igång desto bättre marknadsförutsättningar ger man sitt företag.
På frågan om vilket som är det vanligaste misstaget när företag vill börja jobba aktivt med hållbarhet behöver Markus Ekelund inte tänka länge:
– Att tro att hållbarhetsarbetet är en sidoaktivitet som mest berör den som är hållbarhetsansvarig. Det är en vanlig fälla som leder till att satsningen aldrig får någon stuns. Hållbarhet påverkar hela affären, från kunder till employer branding. Ju förr du inser det, desto bättre, säger han.
Så börjar ni tänka hållbart
Titta på verksamheten ur tre perspektiv!
- Kunderna: Vilka är deras hållbarhetsutmaningar och hur bidrar vi till dem? Få in detta tidigt i affärsstrategin.
- Vi själva: Hur agerar vi som företag? Hur påverkar våra produkter och tjänster miljön? Det räcker inte att tänka på enbart den egna verksamheten, se hela värdekedjan. Vilka av FN:s 17 globala mål skulle vi kunna bidra till? Kvantifiera och produktifiera det.
- Vänd på perspektivet: Se hållbarhet och klimat som en megatrend, ett faktum, som vi bara måste förhålla oss till. Klimatet förändras på grund av den globala uppvärmningen, det kommer att bli tuffare och dyrare att göra utsläpp, konsumenter och kunder kommer att kräva att vi jobbar hållbart. Så hur påverkar det vår affärsstrategi?
Mer läsning i ämnet hittar du här:
Vad har Agenda 2030 med din affärsverksamhet att göra?
Hållbarhetsredovisning för nybörjare
Snabbguide till etiskt företagande
Intresset för hållbart resande ökar