Ingela Schönning är varumärkes- och hållbarhetschef på Resia Travel Group.
– Intresset för klimataspekten på resandet har definitivt ökat. Fler och fler vill att vi ska hjälpa dem att ta fram resepolicys som leder till minskad klimatpåverkan. Och många efterfrågar rådgivning om vad de ska tänka på för att minska sitt klimatavtryck, säger Ingela Schönning.
På vilka sätt väljer era kunder att reducera klimatpåverkan från sina resor?
– Idag har flertalet av de större företagen resepolicyer som omfattar hållbarhet. Och även bland mindre företag ökar antalet som vill ha vår hjälp med att ta fram sådana. Ofta styr man i policyn mot att resor under fem eller sex timmar ska ske med tåg. Många företag väljer också hållbarhetscertifierade hotell i första hand. Dessutom ser vi en klart ökad efterfrågan på hållbarhetscertifierade konferensalternativ.
Ser ni några tendenser till minskat flygresande bland era affärskunder?
– Nej, det kan jag inte påstå. Fördelningen mellan tåg och flyg är relativt oförändrad. Och på destinationer utanför Sverige är det ju uteslutande flyg som gäller. Däremot väljer en del kunder att bidra till Fly Green Fund för att minska klimatavtrycket. Det är en ekonomisk förening utan vinstintresse som bidrar till att öka användningen av biobränslen i flygtrafiken. Vi tycker det är ett bra alternativ eftersom det är en insats som är direkt riktad mot flyget. Men självklart hjälper vi också kunder som så önskar att klimatkompensera genom trädplantering, säger Ingela Schönning.
Tåg under 50 mil
Mats Vahlsten är försäljningsansvarig på Stureplansresor. Han bekräftar bilden.
– Det vanligaste är att våra kunder bokar sina resor i vårt onlinesystem. Fler och fler kräver nu att vi sätter upp systemet så att det matchar deras miljöpolicy. På så sätt måste de bokningar som görs av enskilda medarbetare följa policyn. Det kan till exempel handla om att det enbart går att boka en resa med tåg om avståndet är mindre än 50 mil.
– Vi hjälper också allt fler kunder att ta fram miljörapporter. Då använder vi Naturvårdsverkets mall för att räkna ut hur stora utsläpp företagets resor har genererat. Ett underlag som kunden kan använda för att klimatkompensera.
Mats Vahlstens intryck är att offentliga organisationer och större företag arbetar mer systematiskt med att klimatanpassa sitt resande.
– Men det börjar hända saker även bland mindre företag. Vi ser exempel på hur nya, unga företag sätter miljön i första rummet. Det är en spännande utveckling.
Vill bidra till samhället och miljön
Ascend Consulting är ett sådant exempel. Bolaget bildades 2014 och bestod då av åtta managementkonsulter. Idag är de 40.
– För oss är det viktigt att bidra både till samhället och miljön. Dels gör vi det genom att aktivt söka samarbeten med uppdragsgivare som är verksamma inom miljöteknik och hållbarhet, dels genom pro bono-projekt med startupbolag som vill göra skillnad. Om vi genom vårt arbete kan bidra till att det går bra för de här företagen är det också bra för planeten, säger Erik Wingård, managing partner på Ascend Consulting.
– Men vi gör det också genom att aktivt arbeta för att minska vårt eget avtryck på miljön, och där är resandet förstås en viktig del. Resandet utgör ju den samlat största negativa miljöpåverkan i vår verksamhet, fortsätter han.
Hur gör ni för att reducera den påverkan?
– Vi försöker välja färdmedel på ett klokt sätt, och när vi inte ser något alternativ till flyg klimatkompenserar vi. Det viktigaste är att fatta aktiva beslut istället för att boka på slentrian. Går det att åka tåg istället för att flyga? Kan flera aktiviteter samordnas för att spara in resor? Och så gäller det självklart att ställa frågan om resan verkligen är nödvändig. Kan det där mötet kanske ske på distans istället?
Vad tycker era anställda om det här?
– Överlag positivt, skulle jag säga. Ibland är flyg det enda som funkar praktiskt, det får man ha förståelse för. Men är du beredd att förändra din planeringshorisont går det ofta att hitta alternativ. Personligen har jag inte flugit på två år. Och då har jag ändå varit i både Italien och Spanien. Senaste affärsresan till Göteborg gjorde jag och några kollegor med tåg. Vi klev ut mitt i stan och fick bra arbetstid både dit och hem, säger Erik Wingård.