Enligt en undersökning Dagens Nyheter låtit göra nämndes ordet influencer totalt 24 gånger i svenska medier under 2013. I slutet av förra året hade ordet skymtat förbi i medierapporteringen inte mindre än 3 117 gånger. En avsevärd ökning kan man lugnt säga. Influencertrenden är här för att stanna.
Men vad är egentligen en influencer? Vad behöver du som är chef eller företagare veta om den här trenden? Och hur kan ditt företag dra nytta av influencers?
Vi frågar Minna Paananen. Inte nog med att hon vet allt som är värt att veta om den här trenden – som kursansvarig på Kalix folkhögskola är hon med och utbildar morgondagens influencers.
Ny distansutbildning
Morgondagens influencer är namnet på det allra senaste tillskottet i folkhögskolans utbildningskatalog. Kursen omfattar 15 veckor på distans och den första kursstarten skedde höstterminen 2018.
– Man kan se den som ett komplement till kursen Framtidens youtuber som vi körde igång hösten 2017, och som då blev väldigt uppmärksammad. Men den kan också stå för sig själv.
– I Framtidens youtuber lär vi ut grunderna inom film, videoredigering, manusskrivande och marknadsföring. Vi riktar oss till människor i alla åldrar som ser Youtube som en spännande kanal att uttrycka sig själv. Men också som en möjlighet att skaffa sig en inkomst. I Morgondagens influencer utökar vi den mediesociala paletten och behandlar moment som podd, kreativt skrivande och stillbildsfoto. Nätetik och källkritik är andra viktiga inslag. Men framför allt ligger fokus på att nå ut i sociala medier, att hitta strategier för att inte drunkna i flödet, säger Minna Paananen.
Hur skulle du definiera begreppet influencer?
– Jag skulle säga att det är någon som använder sociala medier för att påverka sin omgivning till det bättre. Man kan säga att en influencer arbetar som kommunikatör för att sprida sitt eget eller någon annans budskap. Och man gör det i kraft av den egna plattform och trovärdighet man har etablerat. För en influencer handlar allt om att bygga sitt eget varumärke. Det är det som är grunden för att bli framgångsrik.
Vilken är den vanligaste fördomen om influencers?
– Att det bara handlar om tjejer som håller på med smink och visar upp vad de har på sig. Att det bara är yta och att allt handlar om likes. Tror man det har man varken tagit den här företeelsen på allvar eller förstått kraften och möjligheterna. Visst finns det många influencers som sysslar med smink och kläder, och många av dem är väldigt duktiga. Men den här branschen är så mycket mer mångfacetterad.
På vilket sätt kan influencers vara en resurs för företag och organisationer?
– En duktig influencer har kunskap om marknadsföring i sociala medier, och en förståelse för hur sociala medier fungerar. Ofta har han eller hon en egen röst och brinner för en speciell fråga. För ett företag som verkar i samma nisch kan då ett samarbete bli en perfekt match som gör det möjligt att nå ut till rätt målgrupp. Lika viktigt är dock att samarbetet känns rätt för influencern. Annars riskerar hon eller han att skada sitt eget varumärke.
– Rent konkret kan influencern hjälpa till med allt från att bygga upp hemsidor till att producera blogginlägg och poddar.
Vill göra världen bättre
Linda Engström är styrelseledamot i intresseorganisationen Influencers of Sweden. För egen del driver hon bloggen Resa medvetet. Med den som plattform erbjuder hon marknadsföringssamarbeten i form av till exempel annonsering och sponsrade inlägg.
– Mitt mål med bloggen, och som influencer, är att påverka människor, att göra världen lite bättre genom att skapa en mer hållbar turism. Vi som reser har stora möjligheter att påverka genom de val vi gör – allt ifrån att välja destination och transportmedel till restauranger och boende på plats. Jag tror inte på pekpinnar, istället försöker jag visa på alternativ och ge kunskap om vilka effekter de ger. Det tror jag är en väldigt mycket mer framgångsrik strategi, säger Linda.
Vad har företag att vinna på att anlita en influencer?
– Det är ganska enkelt. Människor har alltid lyssnat mest på råd från andra människor. Och allra mest värdesätts råd från sådana de har förtroende för. En influencer som har en hängiven följarskara har därför väldigt stor trovärdighet hos sin målgrupp. För ett företag som vill nå ut till just den målgruppen kan influencern göra hela skillnaden.
Vilka tips har du till företaget som funderar i de här banorna?
– Det allra viktigaste är att hitta samarbeten som inte bara är win-win. Man behöver lägga till ytterligare en dimension. Samarbetet ska innebära en nytta inte bara för företaget och influencern utan också för influencerns följare. Det är centralt för alla parter – inte minst för influencern som i varje samarbete sätter sin trovärdighet på spel. Och trovärdighet är en influencers viktigaste valuta.
– Jag skulle också vilja skicka med att det är viktigt att företag förstår värdet av det influencern bidrar med. Företag är ofta vana vid att arvodera byråer, men generellt finns det en oförståelse för att det tar tid att skapa bra content. Det är lite som att många tror att det inte är så märkvärdigt bara för att det handlar om sociala medier. Men bilderna måste ändå tas, texterna måste skrivas och vinklarna sättas. Om det ska bli bra tar det tid, säger Linda Engström.
Hur resonerar du själv när du ingår samarbeten med företag?
– Jag marknadsför enbart företag eller tjänster som jag på riktigt skulle kunna rekommendera till min bästa kompis. Företagets värderingar måste vara i linje med mina egna och de måste se ett värde i det jag gör.
– När jag har ingått ett avtal om ett sponsrat inlägg är jag också fullständigt transparent med det. Det ska kunna känna sig säkra på att de åsikter jag ger uttryck för är mina egna – det är jag alltid noga med – men också veta att, och av vem, inlägget är sponsrat. Det är avgörande för att jag ska behålla min trovärdighet.
Tre tips för samarbeten
- Välj med omsorg
Den viktigaste förutsättningen för ett lyckat samarbete är att hitta en influencer som brinner för de värden företagets varumärke är laddat med. Sök bland bloggar, poddar och Youtube-kanaler. Försäkra er sedan om att ni har samma värdegrund. - Satsa på win-win-win
Förtroende är influencerns viktigaste kapital. När matchningen är rätt blir det också en investering för företaget. Men då krävs att inte bara influencern och företaget utan också influencerns följare har nytta av samarbetet. - Var transparent
Om det bakvägen kommer fram att företaget har sponsrat en influencer riskerar det att bli en belastning för båda parter. Visa därför total öppenhet kring samarbeten och sponsrade inlägg så att ni följer reglerna i marknadsföringslagen.