Jan är en av de verkliga veteranerna inom svensk stand-up. Han var med från början när stand-up comedy-klubben SUCK bildades 1988 och den för Sverige helt nya yrkesgruppen tog sina första stapplande steg på Norra Brunns scen. På den vägen har han fortsatt, men numera varvar han komik-giggen med uppdrag som föreläsare och moderator.
Som föreläsare är det framförallt två teman han återkommer till: vikten av att ha roligt på jobbet och att våga visa sig korkad genom att fråga när det är något man inte begriper. Två ämnen som faktiskt hänger ihop.
– I båda fallen är nyckeln att försöka hitta tryggheten i sig själv. Att våga vara personlig och bjuda på sig själv. Vare sig du är chef eller medarbetare handlar det om att bejaka att du inte bara är din titel eller profession, mitt in yrkesrollen är du också en person, en människa. För att en arbetsgemenskap ska fungera gäller det att alla i gruppen vågar vara öppna och personliga. Annars lär ni inte få särskilt roligt tillsammans.
Bjud på dig själv
Av just den anledningen brukar Jan uppmana chefer han coachar att ge vad han kallar krokar till personalen.
– Om din personalgrupp vet att du älskar Lasse Stefanz, kollar på Dessertmästarna på teve och just har köpt en schäfervalp ger du dem öppningar för interaktion och samtal. Du förvandlas till en människa av kött och blod. Alla vet till exempel att det är livsfarligt att ge Volvos koncernchef Martin Lundstedt en gitarr. Då kommer han aldrig att sluta spela rock’n’roll-riff.
– Sen är det förstås avgörande att varje chef rör sig bland de anställda och pratar med alla i organisationen. Många chefer är rädda för att bli så personliga och gömmer sig istället i sin bunker. Sådana arbetsplatser är aldrig roliga att jobba på.
Beröm är en bristvara
Trygghet är något Jan ofta återkommer till under vårt samtal. Trygghet är grunden till att gruppen ska fungera och utvecklas. Men hur uppnår man det tillståndet?
– Beröm är en av de viktigaste nycklarna till trygghet och självförtroende. Problemet är att beröm är en sådan bristvara. I normalfallet delas det ut kollektivt en gång om året, på företagets julfest när chefen säger något om ”ett fantastiskt år” och presenterar ett antal meningslösa siffror som ingen förstår.
– Sådant beröm betyder ingenting. Beröm måste handla om något konkret som har hänt, och vara riktat till specifika personer. Berömfika en gång i veckan där ni går in på konkreta saker som har hänt eller producerats är en bra modell.
Och det där med att våga fråga?
– Föreställ dig att du sitter på en genomgång. Du lyssnar intensivt och börjar anteckna. Men efter 20 minuter lägger du ner pennan. Du fattar absolut ingenting. Du tittar dig försiktigt omkring, men alla andra verkar ju förstå. Märkligt. Vad har de för utbildning som du inte har? Men om någon längst bak då skulle säga ”stopp ett tag, jag fattar inte” kan du vara säker på att alla skulle dra en suck av lättnad.
– Varför händer det där igen och igen och igen? Det är ett mysterium. För om du sitter där och inte förstår finns det inte en chans på jorden att du är alldeles ensam om att känna så. Förklaringen är nog så enkel att vi pratar alldeles för lite med varandra och är alldeles för rädda för att tappa masken eller skämta om våra misslyckanden.
Hur viktigt är det med humor?
– Humor är ett verktyg för att bygga gemenskapen och skapa en företagskultur. En grupp blir tajtare om den delar värderingar, skrattar åt samma saker och har ett gemensamt språk. Humor bygger upp och sätter nivån, men det gäller att nivån är rätt så att humorn inte verkar exkluderande mot enskilda individer eller mot andra grupper. En sund arbetsgemenskap ska vara välkomnande och präglas av tolerans.
Var kommer dina insikter från?
– Fältstudier från mer än 100 företag per år. Jag är intresserad av organisationsfrågor och lär mig något nytt på varje jobb. Det är alltid lika spännande att komma till ett nytt företag och jag har lärt mig känna av stämningen i personalgruppen. Alltför ofta börjar jag fundera över varför anställda inte pratar med varandra, eller varför chefen inte dök upp på julfesten.
– Och så vet jag ju mer än de flesta om vikten av att känna sig uppskattad. Som komiker får jag beröm direkt när jag sköter mitt jobb. Jag får till och med en applåd bara jag visar mig på jobbet.
Jan Bylunds tips för ökad arbetsglädje
-
Var personlig
Våga öppna upp, var personlig, var människa. Företagsledare, anställda, kunder – alla är först och främst människor. Att våga visa det och bjuda på sig själv är förutsättningen för all interaktion och kommunikation.
-
Beröm
Ge beröm. Alla har behov av att bli sedda och känna att de duger. Organisationer som är bra på att ge beröm och feedback blir trygga – och lönsamma.
-
Prata
Prata, prata, prata. Och prata så att folk förstår. Gör aldrig misstaget att tro att ni har kommunicerat något bara för att ni har lagt upp det på intranätet. Det är inte detsamma som att alla har förstått det. Det behöver inte ens betyda att alla har sett det, än mindre läst det i sin helhet.
-
Bry dig
Ta hand om personalen, visa att ni bryr er. Det sägs att Percy Barnevik bemödade sig om att alla anställda skulle få träffa honom. Det finns ett väldigt stort symbolvärde i den inställningen. Eller som när ett gäng höga Volvochefer ställde sig vid grillen och serverade de anställda vid ett event jag medverkade på.
-
Våga visa dig korkad
Våga fråga när det är något du inte förstår. Du är aldrig ensam om det, statistiskt sett är det helt omöjligt. Jobbet blir garanterat roligare när du förstår och inte minst känns allt mycket bättre när du märker att du inte är ensam.