Det är nämligen precis det hon själv har gjort – om och om igen. Och när vi fick en pratstund med Susanne var det just drivkraften att ständigt utmana sig själv som vi var nyfikna på.
Men först en resumé. Susannes äventyr i techbranschen började 2011. Då hade hon både hunnit driva butik och jobba med viner. Nu satt hon hemma vid köksbordet och hjälpte dottern med matteläxan. Hon hade det svårt med multiplikationstabellen och Susanne började leta efter lösningar. Det borde finnas en bra app, tänkte hon, men hittade ingen som dottern tyckte om.
Nåväl, då får jag väl göra en själv. Hur svårt kan det vara, tänkte hon. Att hon hade noll erfarenhet och inte kunde ett smack om programmering bekymrade henne inte. Via tjänsten Appworks teamade hon upp med en programmerare i Ukraina, en utvecklare i Nepal och en designer i Polen. Sedan var approjektet igång. En multiplikationsapp blev det – idag används den i skolor över hela världen – och Susanne lärde sig massor under processen.
Etta på Appstore
Nästa projekt blev 5:2-appen – dietappen som toppade svenska Appstore efter att den lanserats. Då drev Susanne fortfarande företaget hemifrån köket. Men efter framgångarna startade hon Sthlm Applab som levererat ytterligare flera app-succéer. Och sedan dess har Susanne fortsatt att utforska nya idéer och starta företag – däribland spelbolaget iGotcha. Efter att ha lockat investerare som Petter Stordalen och Camilla Läckberg att satsa i hennes verksamheter har hon nu också själv blivit riskkapitalist med bolaget Milky Way Cap.
Som om inte det vore nog har hon startat nätverket World Women Network och just släppt den entreprenöriella självbiografin Pivotal Moments.
Så man kan ju undra, var kommer drivet och nyfikenheten ifrån?
– Min pappa var entreprenör ut i fingerspetsarna. Han drev restauranger och nattklubbar, köpte båtar…you name it. Han brukade alltid säga: ”Du Susanne är precis som jag”. Men jag protesterade. Mest för att jag inte ville bli som han. Jag ville ju helst ha en alldeles vanlig pappa, som var hemma och inte ständigt på resande fot.
– Nu lever han tyvärr inte längre, men jag kan konstatera att han hade alldeles rätt. Idéerna bara kommer och jag kan inte låta bli att försöka förverkliga dem.
Och vad är det som triggar processen när du bestämmer att omsätta en idé till ett företag?
– Det handlar om att jag vill se om idén är användbar. När jag kan bidra med något som andra har nytta av är det en fantastisk känsla. Det är också otroligt roligt att kasta sig in i sammanhang som är nya för mig, skrämmande, men roligt. Jag ser det som ett privilegium att hela tiden få lära mig nya saker. Som nu när jag har skrivit den här boken. För mig var det en helt ny värld – och ett äventyr.
Varför är det viktigt för dig att föreläsa och bygga nätverk?
– Det är en så stark känsla att kunna nå andra människor med min egen historia. Att kunna påverka och kanske inspirera dem att våga ta steget att förverkliga sina idéer. Det behövs fler kvinnliga entreprenörer och därför vill jag hjälpa andra att bygga bolag. Det är också därför jag försöker ställa upp som mentor så mycket jag orkar.
Vad har varit svårast under den här resan?
– Ensamheten när man upplever motgångar. Som ensam entreprenör har du inget skyddsnät. Du har bara dig själv att falla tillbaka på. Det kan kännas väldigt tungt. Finansiering är också ett bekymmer. För entreprenörer finns inga lån att få. Du måste visa upp positiva resultat bakåt. Hur ska det gå till när det handlar om att förverkliga en idé? Därför är du helt beroende av att jaga investerare som har egna pengar att satsa, säger Susanne Birgersdotter.
Om Susanne Birgersdotter
Ålder: född 1973.
Gör: serieentreprenör, föreläsare, inspiratör och riskkapitalist.
Familj: gift, två barn och två bonusbarn.
Bor: lägenhet i Vasastan i Stockholm.
Uppskattar: ärlighet och ödmjukhet.
Ogillar: oärliga människor.
Bra på: att vara modig.
Inte lika bra på: att administrera.
Susannes fem tips för att lyckas som entreprenör
- Omge dig med människor som är bra på det du inte är bra på.
- Kill your darlings. Ifrågasätt och våga inse när en idé inte håller och det är dags att gå vidare till nästa.
- Våga lita på din intuition. Känns det inte hundra procent i magen ska du passa dig för att ge dig in i projektet.
- Våga vara modig. Framgångsrika projekt börjar ofta med att någon vågar sticka ut hakan och gå utanför ledet.
- Var lyhörd för vad andra tycker och tänker. Att du själv tycker din idé är toppen spelar mindre roll om ingen annan vill ha den. Så fråga runt, lyssna och var ödmjuk inför andras input.