Det är en het dag i Mojaveöknen. Landskapet ser ut som taget ur en Mad Max-film, det är torrt, sandigt och kargt. Här ligger ett stort krocktestlabb och för Petter Winberg är det som julafton. Han ska snart få se resultatet av de senaste månadernas hårda slit. Ett 20-tal splitternya Tesla Model 3, värda miljoner, kommer snart att förstöras i olika krockprover. Och det är Petters krockberäkningar som ligger till grund för resultatet. I datorerna har bilarna redan krockat tusentals gånger.
– Sådana här dagar får vi facit på att det vi har utvecklat virtuellt stämmer i verkligheten. Det är väldigt stimulerande. Eftersom prototyperna är på väg bort är steget mellan datorsimuleringar till test av färdigbyggd bil kort. Fördelarna är att ledtiderna blir kortare, det sparar pengar och dessutom ger det en mycket högre prestanda och kvalitet. Men det krävs att man har räknat rätt, säger han.
Lusten till äventyr
Petter växte upp i lilla Klippan i nordvästra Skåne som då på sjuttio- och åttiotalet fortfarande var en blomstrande bruksort. En trygg uppväxt med föräldrar som var lärare och två bröder. Petters mattebegåvning ledde in honom på teknisk linje på gymnasiet och fortsatta studier i Lund med en examen som civilingenjör inom väg och vatten. Sen kunde äventyret börja. Som att köra motorcykel från Lund till Kapstaden. En resa som tog Petter genom 15 länder på sex månader. Eller att bo i Australien med familjen och arbeta på Ford under några år.
– Jag har alltid varit intresserad av nya utmaningar. Något nytt, något svårt – att jobba hårt och nå ett mål. Stimulansen och tillfredsställelsen att gå i land med det är min viktigaste drivkraft.
Rekryterad via telefon
En höst för sju år sedan fick Petter, som då var konsult på Volvo, ett telefonsamtal från Tesla. De hade hittat honom på LinkedIn och berättade att de höll på att handplocka spjutspetskompetens världen över till företaget. De sökte de som var bäst inom sina respektive expertområden och undrade om Petter var intresserad.
– Tesla var ganska okänt på den tiden, men jag blev väldigt lockad när jag läste på vad de skulle göra. Elon Musks vision ”accelerating the world's transition to sustainable energy” grep tag i mig. Att bygga små och tråkiga elbilar hade många försökt sig på, men att starta från premiumsegmentet och skapa ett vill ha-behov var nytt. Jag kände att det här verkligen kunde bli bilarnas iPhone.
Efter några telefonintervjuer fick Petter jobbet som krocksäkerhetsexpert som innebar en senior specialistroll utan personalansvar. Flytten gick över Atlanten ihop med fru Helena och de två barnen.
Vad minns du från din första arbetsdag på Tesla?
– Jag var väldigt fascinerad. De hade verkligen lyckats hitta extremt kunnigt folk på alla nyckelpositioner, världens spjutspetskompetens var samlad. Och så konstaterade jag att det behövde göras en del på krocksidan på Model S som de då just hade tagit fram en första prototyp av, skrattar han.
Petter hamnade direkt i hetluften. På Tesla gör man allt mycket snabbare och på kortare tid än i andra företag. Det är en dynamisk miljö med ett otroligt fokus. Från första arbetsdagen jobbade Petter till klockan 22 varje dag i veckan under flera månader. Under några onsdagar i början satt Elon Musk, Teslas numera legendariska grundare, vid Petters skrivbord för att reda ut de problem de ville hitta lösningar på. Tack vare Petter och hans kollegors arbete fick Teslas Model S (och senare även Model X) de bästa krockbetygen som någonsin uppmätts i USNCAP, ett amerikanskt biltest.
– Jag har inget emot att jobba hårt när andra runt mig har samma visioner. Det finns en härlig gruppdynamik och det är en väldigt platt organisation. Elon lägger sitt fokus där det är som viktigast.
En av hjärnorna bakom Model 3
På Tesla har Petter stort inflytande på produkten jämfört med vad han skulle kunnat ha inom svensk bilindustri. När Teslas folkbil Model 3 togs fram ingick Petter tillsammans med ett tiotal experter i en grupp som arbetade direkt under ledning av Elon Musk och chefsdesignern Franz von Holzhausen. De började bokstavligt talat med ett oskrivet blad och fick börja med att lista egenskaper de själva efterfrågade hos en bil.
– Jag är arkitekten bakom krocksäkerheten och mitt jobb är att plocka fram en krockstruktur som ska fungera i en mängd olika situationer. I det här projektet kunde jag påverka grunderna på ett helt annat sätt än normalt.
Till sist, hur är det att jobba med Elon Musk?
– Jag är väldigt imponerad av honom och hans vision. Han har så många olika företag och är ändå så detaljintresserad och fokuserad. Men du måste verkligen kunna argumentera, för Elon har en sällsynt förmåga att skära genom argumenten rätt ner till grunderna i problemställningen. Du måste kunna visa att du har tänkt igenom precis allt, för han kommer att se bristerna annars.
Så här når du drömjobbet, Petters bästa tips:
- Hitta det du verkligen är intresserad av.
Är du verkligt intresserad av något så blir du över tid väldigt duktig på det du håller på med.
- Var inte rädd att ta chansen när det dyker upp möjligheter.
Att jag och familjen har vågat mycket är en av anledningarna till att jag har det arbete jag har idag.
- Jobba gärna utomlands om du har möjlighet.
Det är som att hoppa fallskärm och inte veta om fallskärmen kommer att veckla ut sig. Men det är otroligt lärorikt att få fler perspektiv än det svenska.
- Flytta på dig ofta.
I mitt jobb som konsult har jag gått mellan olika roller på Volvo, Saab och Ford. Genom att röra på mig har jag samlat och byggt upp min kompetens. Jag har bidragit men också lärt mig mycket.
Om Petter Winberg
Ålder: född 1963 i Klippan, Skåne.
Familj: Helena som är narkosläkare, två barn Hanna och Jakob.
Bor: San Carlos i Silicon Valley, USA
Karriär: Jobbat på många olika bilföretag som konsult i krocksäkerhet, t ex Saab, Ford, Volvo och sedan sju år på Tesla.
Intressen: Köra motorcykel, segling och friluftsliv. Det är helt makalös natur här i Kalifornien så vi kör mycket runt här. Campar och kör motorcykel i nationalparkerna.
Vad är det bästa med ditt arbete? Jakten på den optimala lösningen. Att vi alltid frågar hur vi kan göra saker på bästa sätt. Och att mitt arbete hjälper till att rädda människors liv.
Vad är det första du gör när du kommer till jobbet? Jag kollar nattens beräkningar. Datorerna arbetar dygnet runt så på morgonen får jag svar på om hypoteserna stämde eller ej. Alltid lika roligt.
Fun fact om Tesla: De anställda får ingen personalrabatt. Till och med Elon Musk betalar fullpris för de Teslabilar han kör runt i.
Hur långa är dina arbetsdagar? När det är som mest intensivt har jag tolvtimmarsdagar och jobbar även på helgerna. I gengäld kan jag ta ledigt när det är mindre pressat.
Hur skulle dina kollegor beskriva dig? Som fokuserad, målmedveten och envis. ”Det blir nog bra” räcker inte, utan jag måste vara helt säker. Det kräver att jag vänder, vrider och ändrar förutsättningarna i simuleringarna och ständigt är skeptisk mot resultaten jag får.
Vad skulle fler ta efter från Tesla? Fler borde värdera kompetens högre och ta vara på den. Specialister är avgörande för verksamheten.