Vi frågade Jessica Dymén som är hållbarhetsrådgivare på hållbarhetskonsultföretaget Esam. I sin rådgivarroll hjälper hon företag och organisationer att kommunicera hållbarhetsfrågor externt, men också, och inte minst, internt. Under de senaste åren har intresset för hållbarhetsfrågor ökat markant både i samhället i stort och i näringslivet.
– Det är naturligtvis jätteviktigt. Inte minst har den extrema sommaren 2018 fått fler att förstå att vi befinner oss i en fas där vi behöver all tänkbar kraftsamling för att ta oss an klimatfrågan. Det gäller den politiska nivån och offentlig sektor, men i lika hög grad det privata näringslivet, säger Jessica Dymén.
Hållbarhet är bra för affärerna
Hon menar att det finns en rad rationella skäl även för små och medelstora företag att ta sig an hållbarhetsfrågorna.
– Från ett samhällsperspektiv är det nödvändigt att alla tänker till och drar sitt strå till stacken, men för det enskilda företaget finns det också rent affärsmässiga skäl. Dels är det ett sätt att stärka varumärket och därmed uppnå konkurrensfördelar och större lönsamhet. Det kan också vara ett sätt att locka till sig attraktiva medarbetare i den miljömedvetna millenniegenerationen.
– Idag ser vi också ett starkt ökande konsumenttryck på det här området. Företag som inte tar de här frågorna på allvar och lever upp till sitt hållbarhetsansvar kommer helt enkelt att halka efter, säger Jessica Dymén.
Hur bra skulle du säga att företag i allmänhet är på att leva upp till det ansvaret?
– Det varierar förstås, men generellt sett har det hänt väldigt mycket bara de senaste fem åren. Det vi ser är att ansvaret för hållbarhetsfrågorna i många företag har flyttats från kommunikationsavdelningen till ledningsgruppen. Det är inte bara positivt, det är nödvändigt. Vi ser också en trend mot att hållbarhetsbegreppet utökas till att också omfatta social hållbarhet.
Har du några råd till företaget som står i begrepp att definiera sina hållbarhetsmål?
– Först gäller det att kunna svara på frågan ”varför ska vi jobba med hållbarhet?” När den frågan är besvarad gäller det att utgå från den egna verksamheten. Målen ska vara så konkreta som möjligt. De ska kunna kopplas till företagets vision och ha relevans till affärsverksamheten. Det gäller helt enkelt att titta på vad företaget med sin verksamhet har för påverkan på miljö och hållbarhet och definiera konkreta mål som minimerar denna påverkan. Om ett företag som sysslar med transporter plötsligt skulle inkludera barns rättigheter som ett hållbarhetsmål blir det allt inte särskilt trovärdigt.
Kommunicera rätt
Att ha målen på plats är bara början. Sedan vidtar arbetet med att förankra dem i organisationen och få personalen att leva upp till dem – varje dag. Ett arbete som kräver en god portion pedagogisk färdighet och väl fungerande internkommunikation.
– Allt handlar om att kommunicera rätt. Därför brukar jag alltid rekommendera att man börjar med att göra en intern målgruppsanalys. Titta på vad organisationen består av för olika medarbetare och gör det inte bara med utgångspunkt från demografiska parametrar som ålder och kön. Ta också fasta på värderingar och beteenden. Med utgångspunkt från den analysen är det sedan möjligt att anpassa kommunikationen för att möta olika undergrupper, eller rent av individer, på sätt som träffar rätt – både när det gäller kommunikationsmetod och budskap, säger Jessica Dymén.
Viktigt att lyssna
Hon betonar också vikten av att lyssna på medarbetarnas synpunkter. Något som utgör en av hörnstenarna i ett kommunikativt ledarskap.
– Jag brukar tala om att man i alla former av kommunikation måste försäkra sig om att det finns tillbakakanaler. Alla medarbetare ska ha möjlighet att komma med input tillbaka. Känslan av att kunna påverka ökar både engagemang och motivation. Och inte minst kan det här arbetssättet leda till att ledningen får upp ögonen på saker som behöver ändras.
– Av samma skäl är det viktigt att jobba med återkoppling och uppföljning. Medarbetarna ska hela tiden veta vad som händer och få rapporter om vilka resultat hållbarhetsarbetet har lett till.
Vilket är det vanligaste felet företag gör när de ska kommunicera hållbarhet internt?
– En fallgrop är att man hänger upp kommunikationen på en specifik person. Då hjälper det inte hur duktig och engagerad den personen är, försvinner hon eller han faller allt. Därför är det så avgörande att ledningsgruppen är med på tåget. Och helst ska den som ansvarar för hållbarhetsarbetet sitta med i ledningsgruppen.
Sju tips för att få med personalen på hållbarhetsresan
- Förstå varför
Det är viktigt att förstå verksamhetens affärslogik och verksamhetens varför. Finns inte ett ”varför företaget jobbar med hållbarhet” behöver det sättas. Att alla medarbetare vet och förstår detta ”varför” är en förutsättning för deras engagemang och motivation. - Analysera målgruppen
Gör en intern målgruppsanalys och låt den ligga till grund för den interna hållbarhetskommunikationen. Alla medarbetare har inte samma värderingar och attityder. - Målgruppsanpassa
Målgruppsanpassa budskapen. Hållbarhetskommunikation handlar om beteendeförändring. Därför gäller det att hitta sätten som triggar motivationen hos varje individ. Vissa är till exempelvis trygghetsstyrda – då är det viktigt att kommunicera riskmedvetenhet. Andra triggas av tävlingar. - För dialog – inte monolog
Medarbetare som känner att de har möjlighet att påverka blir mer engagerade och motiverade. Jobba därför med tillbakakanaler i all kommunikation. Lyssna mer och prata mindre. Tänk dialog istället för monolog. - Svartmåla inte
För att hållbarhetsarbetet ska bli framgångsrikt måste det kännas lustfyllt och kunskapshöjande. Så undvik att måla upp domedagsbilder. Lyft positiva exempel och fördelar snarare än att skrämma med klimathotet. Peppa varandra i olika gruppaktiviteter. - Följ upp
Se till att alla medarbetare vet vad som händer. Kontinuerlig uppföljning och återkoppling är a och o. Vilka resultat har ni uppnått hittills? Försök att presentera dem så konkret som möjligt. - Tänk strategi
Gör hållbarhet till en av företagets strategiska och tillväxtkritiska frågor. Hållbarhet är en ledningsfråga och av central betydelse för affärsverksamheten. Företag som inte inser det kan få problem.