Jo, det går faktiskt att se en konjunktursvacka som en chans att ta nya tag och vässa strategierna. Den tesen driver i alla fall Mattias Andersson, näringspolitisk samordnare på Småföretagarnas Riksförbund med 32 000 medlemmar. Mattias arbetar med näringspolitiska frågor ur ett småföretagarperspektiv, både på lokal- och riksnivå.
– En lågkonjunktur kan ge utrymme och tid för att hinna andas och rusta sig bättre inför framtiden. När orderböckerna är fulla hinner vi inte med att ställa om vår produktionslinje, se över affärsstrategier och höja vår kompetens, fastän omvärldens förändringstakt egentligen kräver det, säger han.
Mattias tror att det är sista gången vi ser en lågkonjunktur som bygger på klassiska linjära konsumtionsmönster. Med nya fenomen som cirkulärekonomi, delningsekonomi, digitalisering, 17 globala hållbarhetsmål (som du kan läsa mer om här) och globaliserade värdekedjor kommer förutsättningarna för kunders köpbeteende troligtvis förändras radikalt.
– Detta är något som alla företagare behöver anpassa sig till. Det är nödvändigt att fundera över hur din affärsidé, produkter eller tjänster, passar in i framtiden. Som jag ser det är ett paradigmskifte på gång som möjliggör att etablerade erfarenheter kan utvecklas till nya innovationer och kunskaper. Något som kan omsättas till lönsamma och hållbara marknadssegment.
Se över investeringsbehoven
Likviditetsbrist är ett av de allvarligaste hoten mot småföretagare. Det går snabbt att hamna där om en stor kund inte betalar sina fakturor i tid. Det faktum att småföretagare är rädda om sin personal kan också utvecklas till en risk i lågkonjunktur, eftersom många företagare gör allt för att behålla personalen in i det sista.
– Här gäller det att se om sitt hus. Tänk efter vad du har för investeringsbehov framöver. Går det att hyra in personal eller maskiner istället för att anställa och äga för att öka flexibiliteten? Tänk igenom var du kan göra för att sänka kostnaderna, säger Mattias.
I dåliga tider är den mentala inställningen och uthålligheten viktig. Rädslan att förlora kan ofta kan bli starkare än viljan att vinna.
– Försumma inte dig själv i lågkonjunktur. Visst är det bra att sätta personalen i främsta rummet men om det innebär att du belånar huset, slutar att ta ut egen lön, jobbar dygnet runt och drar in på dina pensionsbetalningar, hamnar du i en ond cirkel. Behåll övertygelsen om att det kommer att sluta bra och titta framåt. Var inte naiv, du ska förstås möta verkligheten, men ge dig själv lite andrum genom att behålla en positiv inställning.
Gasa sig ur krisen
De företag som går stärkta ur en lågkonjunktur har det gemensamt att de gasar sig ur kurvan för att ge sig själva bättre utgångspunkt för raksträckan enligt Mattias.
– De som lyckas väl har ofta förberett sig inför en lågkonjunktur genom att gå igenom sina kostnader, planerat för sin likviditet och vågat titta på om det går att förändra något på personalsidan. Allt samtidigt som de vågat satsa på investeringar i teknik och kompetensutveckling.
5 råd om hur du förbereder dig inför sämre tider
- Tro på din affärsidé
Vad har du som är unikt? Fokusera på vad du kan göra för kunden istället för att fastna i vad det är du vill sälja. Berätta om hur dina tjänster eller produkter kan sänka kundens kostnader.
- Minska kostnaderna redan nu
Du kan se över kostnader redan innan de dåliga tiderna är här. Förhandla hyror och telefonabonnemang, se över om det finns onödiga utgifter. Går det att hyra in personal och maskiner istället? Se över likviditeten så att du har betalplaner som innebär att du får betalt i rimlig tid.
- Sprid riskerna
Sprid riskerna genom att bredda din portfölj av tjänster eller produkter. Väg in om du har möjlighet att hitta nya marknader och tänk på hur din affärsidé kan kopplas ihop med några av de 17 globala målen. I omställningen att gå från det fossila till det hållbara är Sverige ett av de länder som kommer längst. Men vi missar att ta vara på de affärsidéerna som finns här.
- Bredda marknaden
Det finns en tydlig politisk vilja att hjälpa småföretagare att få igång sin export. Så våga tänka utanför Sveriges gränser. Nätverka och hitta bolag du kan samarbeta med i tuffa tider. Kan ni sälja något ihop? Tänk kreativt.
- Gör alla på företaget till ambassadörer
Få med dina anställda. Involvera alla och bygg en stark vi-känsla som motar bort domedagskänslan. Sprid känslan att vi tillsammans kan göra detta och bli vinnare.